Sekali lagi Terengganu menjadi tapak bencana yang berpotensi mengancam nyawa manusia.
Kira-kira enam bulan selepas runtuhnya bumbung stadium negeri Sultan Mizan Zainal Abidin, empat pekerja cedera apabila struktur keluli yang menyokong bumbung kaca Terminal Bas Ekspres dan Teksi Kuala Berang bernilai RM4.2 juta runtuh.
Beratus-ratus kepingan kaca runtuh ke atas empat pekerja, tiga warga Bangladesh dan seorang warga tempatan yang sedang bekerja di bawah bumbung itu.
Manakala 11 pekerja lagi yang berada di tapak itu bernasib baik kerana tidak cedera dan empat daripadanya hanya mengalami kecederaan ringan; keadaan mereka masih tidak diketahui.
Penyelia tapak mendakwa kemalangan itu berlaku akibat kerja-kerja yang dilakukan tidak bermutu.
Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat terkejut dengan berulangnya sikap tiada perhatian berat terhadap keselamatan dan etika asas pembinaan serta amalan keselamatan yang diperlukan bagi infrastruktur seumpama ini.
Tragedi seperti runtuhan bangunan lama kompleks membeli-belah Jaya Supermarket, di Petaling Jaya, awal tahun ini jelas disebabkan oleh kecuaian sebahagian daripada profesional yang terlibat.
Terdapat pengajaran yang boleh dipelajari daripada runtuhnya bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang berharga RM25 juta, masalah bumbung terminal lapangan terbang Sultan Mahmud yang bernilai RM123 juta dan struktur Kompleks Akuatik Batu Burok yang berharga RM18 juta.
Semuanya akibat kerja-kerja yang tidak bermutu dan bahan yang digunakan juga kurang bermutu. Kenapakah perkara yang sama berulang iaitu tidak mengambil berat prosedur tapak kerja yang selamat dan piawaian pembinaan masih berulang tanpa kesal?
Sifat tidak tidak mempedulikan keselamatan awam di negara ini telah mencapai peringkat kemalangan dahsyat dengan bencana baru. Malangnya, amat dikesalkan, tiada bukti perubahan sikap kontraktor, perunding dan pegawai kerajaan ke arah keselamatan dan integriti dalam projek pembinaan.
Malah jika penyokong keluli bagi bumbung kaca itu dipasang dengan cara yang tidak betul, kenapa ia tidak dilihat oleh profesional yang bertanggungjawab itu?
Persoalan CAP, adakah strukturnya diperiksa dan diuji bagi menanggung beban sebelum kepingan kaca itu dipasang? Adakah penyokong itu selaras dengan spesifikasi?
Pada tahun lalu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam memberikan jaminan kepada kita bahawa golongan "profesional" akan bertanggungjawab terhadap keselamatan di tempat kerja.
Beliau berkata, “jika kemalangan kren berlaku di tapak pembinaan, kami mahu jurutera terlibat memastikan keselamatan kren bertanggungjawab terhadapnya."
CAP bersetuju dengan gesaan menteri agar profesional bertanggungjawab dalam memastikan pelaksanaan mekanisme kesihatan dan keselamatan di tapak pembinaan dan juga dalam menangani kemalangan di tapak pembinaan.
Kini tiba masanya untuk menguatkuasakan dengan tegas undang-undang dan peraturan berhubung keselamatan pembinaan dan integriti; dan juga mendakwa mereka yang bertanggungjawab bagi kecuaian yang boleh mengancam nyawa serta membazirkan dana awam.
CAP juga menggesa supaya satu pasukan jurutera forensik dengan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH) mendedahkan hasil siasatan kemalangan dan dalam proses itu, memainkan peranan utama dalam mewujudkan penanda aras pencegahan bagi pematuhan terhadap garis panduan dalam industri pembinaan Malaysia.
Labels: Warna Kehidupan