Terdapat nama2 yg dilarang oleh syarak (HARAM) untuk digunakannya. Antaranya ialah:

1. Diharamkan semua nama yg hanya dikhaskan untuk ALLAH TAALA seperti Al-Khaliq (pencipta), Al-Quddus (Yang Maha Suci), ataupun apa2 nama yg hanya layak untuk Allah seperti Malikul Muluk, kesemua ini sepakat diantara semua ulamak.

Ibn Qayyim menyebut nama2 yg dikhaskan kepada Allah seperti: Allah, Ar-Rahman, Al-Hukm, Al-Ahad, As-Somad, Al-Awwal, Al-Akhir, Al-batiin, Al-Alam Al-Gyuyub” dipetik dari Tuhfatu al-maudud m/s 98.

2. Diharamkan member nama2 yg dikahskan oleh Nabi SAW seperti Sayyidul Waladul (Anak) Adam, Sayyidul an-Nas (penghulu segala manusia), Sayyidul al-kul (penghulu segalanya). Al-Hanabilah mengatakan kesemua nama ini hanya sesuai untuk Nabi SAW.

3. Begitu juga haram menamakan anak dengan nama yg disandarkan selain kepada ALLAH TAALA seperti Abdul ‘Uzza, Abd Ka’bah, Abd Ali, Abd Dar, Abd Hussin, Abd al-Masih dan sebagainya. –Rujuk Hashiyah Abd ‘Abidin: 268/5, Mughni al-Muhtaj 295/4, Tuhfatu al-Muhtaj 373/10, Kashaf al-Qana’ 27/3, Tuhfah al-Maudud, ms 90.

4. Tidak boleh memberi nama yg mengandungi unsur2 berhala.

5. Tidak boleh memberi nama yg mengandungi unsur nama2 syaitan seperti iblis dan khatrab. Ini kerana terdapat dalil daripada sunnah yg menukarkan nama2 tersebut.

Adapun nama2 yg MAKRUH adalah seperti berikut /span

1. Makruh menamakan anak jika mempunyai makna ataupun lafaz yg boleh menyempitkan hati kerana ini bertentangan dengan arahan Nabi SAW supaya memperelokkan nama.

2. Makruh hukumnya menamakan anak jika mempunyai makna yg menunjukkan syahwat seperti Fatin dan Mughnaj.

3. Makruh hukumnya memberi nama yg mengandungi makna yg berunsurkan dosa dan maksiat.

4. Makruh hukumnya member nama seperti nama Fara’inah dan Al-Jababirah.

5. Makruh menamakan anak dengan nama orang asing seperti orang kafir yg dikhususkan kepada mereka.

6. Makruh member nama dengan nama2 yg mengandungi unsur2 haiwan seperi anjing, keldai dan sebagainya.

7. Dilarang menggunakan perkataan “Din” dan “Islam” kerana ingin menjaga kedua-dua lafaz ini. Ini kerana dikhuatiri mereka yg diseur dengan nama tersebut akan merasa besar diri apabila disebut dengan nama tersebut. Ada sesetengah ulamak berpendapat haram menggunakan nama tersebut, tetapi kebanyakannya mengatakn ia makruh.

8. Makruh member nama yg disandarkan kepada “agama” dan “Islam” yg membawa makna tazkiyah (penyucian) seperti : Nuruddin, Diya’uddin, Saiful Islam, Nurul Islam…

Nama2 tersebut dilarang kerana dua sebab. Contohnya Shihabuddin, ini kerana Shihab membawa maksud percikan api dan ia juga disandarkan kepada agama. Ada juga yg menamakan anak2 seperti Zahabuddin, Massuddin, bahkan ada juga yg memberi nama Jahanam, Rak’atain, Saajid. Raaki’, Zaakir dan sebagainya.

Sesungguhnya Imam Nawawi tidak suka digelar dirinya Mahyuddin, begitu juga Syeikh Islam Ibn Taimiyah tidak suka dirinya digelar Taqiyuddin.

9. Ada juga ulamak yg memakruhkan menamakan anak dengan nama Malaikat. Adapun menamakan anak perempuan dengan nama malaikat maka ia jelas haram, ini kerana ia menyerupai orang2 musyrikin yg menjadikan para malaikat anak Allah.

10. Para ulamak juga memakruhkan memberi nama anak2 yg diambil dari surah2 Al-Quran seperti Yasin, Taha, Hamim…

11. Makruh hukumnya menamakan anak2 dengan nama yg mengandungi unsur2 penyucian seperti Barrah, Taqiyyah, ‘Abid…- Lihat Tuhfatuh al-Maudud karangan Ibn al-Qayyim.

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...