Tidak ada yang lebih utama (mulia) di sisi Allah daripada do'a. (HR. Ahmad)



Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi[1104]? Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Amat sedikitlah kamu mengingati(Nya).
(surah An Naml 27:62 )

[1104]. Yang dimaksud dengan menjadikan manusia sebagai khalifah ialah menjadikan manusia berkuasa di bumi.

-------
1: Dalam berdoa kita hendaklah ikhlas dan tabah dalam berdoa, dan jangan la kita berdoa dengan lafaz.... "jika Engkau sudi / kalu boleh.. " kalu boleh jangan la sebut sgt ayat tu.. err betul ker? salah kut.. jangan skali sebut. ingat!, jangan sesekali sebut ini adalah pesan Rasulullah. seperti mana pernah tertulis didalam hadis ;

Hadis riwayat Anas ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Apabila seorang di antara kamu berdoa maka hendaklah dia berteguh hati dalam berdoa serta jangan pula dia berdoa dengan mengucapkan: Ya Allah! Jika Engkau sudi maka berilah aku. Sesungguhnya Allah tidak ada yang memaksanya.
(Shahih Muslim No.4837)


Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila seorang di antara kamu berdoa, maka janganlah dia berkata: Ya Allah! Ampunilah aku jika Engkau sudi. Tetapi bersungguh-sungguhlah dia dalam memohon dan mohonlah perkara-perkara yang besar dan mulia (surga atau pengampunan), karena Allah tidak ada sesuatu pun yang besar bagi-Nya dari apa yang telah dianugrahkan.
(Shahih Muslim No.4838)


-------
2.
Doa kita insyaAllah akan dikabulkan dengan cepat selagi kita tak berkata.. " aku dah doa dah.. / aku dah solat dah tapi... mcm tak berjaya/makbul je doa" ini pun mungkn salah satu ayat selalu keluar dari mulut kita tampa sedar, mulai lepas ni kita cb elakkan dari "ter" atau sengaja keluarkan ayat camtu. seperti mana yang tercatit dalam hadis :

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Akan dikabulkan doa seseorang di antara kamu sekalian selama dia tidak terburu-buru berkata: Aku sudah berdoa, tetapi aku tidak atau belum dikabulkan.
(Shahih Muslim No.4916)

----------------------------------------------------------------------------
Rasulullah pernah berpesan, jika hendak berdoa itu baiklah kita mendoakan sekali orang lain. itu la tanda-tanda orang mukmin. sepertimana tercatit dalam hadis :

Ali Ra berkata, "Rasulullah Saw lewat ketika aku sedang mengucapkan do'a : "Ya Allah, rahmatilah aku". Lalu beliau menepuk pundakku seraya berkata, "Berdoalah juga untuk umum (kaum muslimin) dan jangan khusus untuk pribadi. Sesungguhnya perbedaan antara doa untuk umum dan khusus adalah seperti bedanya langit dan bumi."
(HR. Ad-Dailami)



Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.
(surah Yunus 10:12)

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...