BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz"BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM" yang bermaksud"Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."
KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH.Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislahBISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAHtertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.
2. "BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah merekaapabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH.Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejakBISMILLAH diturunkan kepada Adam." (Hadith Qudsi)
3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, makasemua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air lautbergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlemparsemua syaitan.
4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itudibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknyadan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkanAllah beri berkat ke atasnya.
5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, makabacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.
6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikatpenjaga neraka ada 19" Pengawal dan penjaganya adalah sembilan belas (malaikat)"(Surah Al-Muddaththir : Ayat 30)Ibnu Mas'ud berkata: "Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari."
7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiaphuruf berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilahkekuatannya dan kamilah kehebatannya. "
8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allahakan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkansegala dosa kedua orang tuanya.
9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH makaakan bertasbihlah segala gunung kepadanya.
10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendaktidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dankebakaran, maut mendadak dan bala.
11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapanorang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalimserta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...